Wnioski Zespołu dot. zmian w organizacji ruchu z 04.06.2014

obraz 012W środę 4 czerwca 2014 roku w Biurze Rady i Zarządu Powiatu odbyło się spotkanie Zespołu zadaniowego ds. rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych, działającego przy Staroście Kołobrzeskim Tomaszu Tamborskim.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 Ustawy prawo o ruchu drogowym, Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Stąd przy Staroście Kołobrzeskim działa specjalny zespół, którego zadaniem jest opiniowanie i doradztwo z zakresu zarządzania ruchem na drogach.

Mając na uwadze poprawienie bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu, Starosta Tomasz Tamborski zbierał od mieszkańców i wszystkich zainteresowanych podmiotów wnioski, opinie i propozycje ewentualnych usprawnień i zmian w tym zakresie.

Zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele Policji, Straży Miejskiej, Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego, Zarządu Dróg Powiatowych, Komisji Komunalnej Rady Miasta oraz rowerzystów, rozpatrzył 28 wniosków i zaopiniował nastepująco:

    1. Po rozpatrzeniu projektu czasowej organizacji ruchu na budowę D.H. „BRYZA” zespół uzgodnił:
    - przejazd pojazdów budowy do czasu zamknięcia ulicy Rzecznej przez firmę wykonującą przebudowę drogi, będzie odbywał się od ul. Unii Lubelskiej przez ul. Katedralną do ul. Rzecznej i do drogi wojewódzkiej ul. Kamiennej w Kołobrzegu;
    - po zamknięciu ul. Rzecznej przez wykonawcę przebudowy drogi, wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ul. Katedralnej w Kołobrzegu.
    2. Po zapoznaniu się  z wnioskiem w sprawie ronda na ul. Młyńskiej, ul. Wolności i ul. Trzebiatowskiej oraz ronda na ul. Trzebiatowskiej, ul. Artyleryjskiej i ul. 6 Dywizji Piechoty zespół uznał za zasadne zlikwidowanie tzw. „łezek” w celu poprawy przejazdu przez rondo. Odpowiedni wniosek zostanie przekazany do Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
    3. Wniosek w sprawie zmiany sekwencji sygnalizacji świetlnej dla rowerów i pieszych na ul. Europejskiej w Kołobrzegu zespół uznał za niezasadny. Sygnalizator dla samochodów osobowych posiada powierzchnię jednolitą koloru zielonego (brak strzałek wskazujących bezkolizyjny przejazd) i pojazd wjeżdżając na skrzyżowanie posiada informację o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.
    4. Wniosek
    w sprawie  w sprawie ograniczenia prędkości na ul. Łopuskiego w Kołobrzegu na odcinku od ul. Rzecznej do ul. Armii Krajowej, zespół zadaniowy rozpatrzył negatywnie, na tym odcinku droga posiada normatywną szerokość pasów ruchu, ruch na skrzyżowaniach jest skanalizowany i przejścia dla pieszych posiadają azyl bezpieczeństwa i nie ma potrzeby wprowadzania ograniczania prędkości. Znaki zakazu ograniczają swobodę korzystania z drogi i powinny być stosowane z dużą rozwagą tak by nie uległy deprecjacji.
    5. Wniosek dotyczący zmiany kierunku jazdy na ul. Łopuskiego (na odcinku od ul. Armii Krajowej do ul. Walki Młodych)
    zespół zadaniowy rozpatrzył negatywnie, obecne rozwiązanie ma na celu wyprowadzenie ruchu z centrum miasta i odciążanie dróg gminnych. Dotychczasowa organizacja ruchu spełnia swoją rolę.
    6. Wniosek w sprawie aktualnej segregacji ruchu przy wjeździe na rodno na ul. Jedności Narodową w Kołobrzegu,
    zespół zadaniowy rozpatrzył negatywnie, stwierdzając, że jest ona poprawna.
    7. Wniosek w sprawie wykonania połączenia do miejscowości nadmorskich Grzybowo, Dźwirzyno i Rogowo przez wykonanie inwestycji drogowych nie był rozpatrywany przez zespół zadaniowy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Zespół zajmuje się tylko sprawami organizacji ruchu natomiast wykonanie inwestycji leży w gestii poszczególnych zarządców dróg.
    8. Wniosek w sprawie ręcznego kierowania ruchem przez policjanta na skrzyżowaniu ul. Łopuskiego i ul. Jedności Narodowej oraz przy ul. Śliwińskiego i ul. Łopuskiego w Kołobrzegu zespół uznał za niezasadny z uwagi, że ręczne kierowanie ruchem ma rację bytu, gdy można kierować pojazdy na inne drogi, które są nieobciążone.
    9. Wniosek w sprawie przejścia kładką obok torów, co jest niedozwolone ze względów bezpieczeństwa zespół informuje, że od dnia 15 czerwca 2014 roku zostanie otwarta dla ruchu ul. Solna, na której znajduje się chodnik i ścieżka rowerowa.
    10. Wniosek w sprawie ustawienia terenu zabudowanego na drodze krajowej nr 11 oraz wymalowania przejścia dla pieszych zespól uznał za niezasadny jak uzgodniono z kierownikiem GDDKiA w Koszalinie oznakowanie dróg powinno być wykonane zgodnie z odpowiednimi przepisami.
    11. Wniosek  w sprawie wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Ogrodowej i ul. Bocianiej od ul. Myśliwskiej do ul. Koszalińskiej zespół uznał za niezasadny, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego znacznie utrudni dojazd mieszkańcom do ich posesji i spowoduje zbędne nadkładanie drogi przez kierowców.
    12. Wniosek  w sprawie wyjazdu z parkingu MOSIR na ul. Łopuskiego i wprowadzenia zakazu skrętu w lewo zespół rozpatrzył negatywnie z uwagi, iż od 15 czerwca 2014 roku otwarty będzie przejazd  ul. Solną i problemy z przejazdem ul. Łopuskiego powinny zostać zminimalizowane.
    13. Wniosek  w sprawie zmiany organizacji na ul. Rzecznej w Kołobrzegu poprzez odwrócenie kierunku ruchu od ul. Kamiennej do ul. Łopuskiego zespół rozpatrzył negatywnie ul. Rzeczna w Kołobrzegu posiada zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu, który przewiduje ruch od ul. Łopuskiego do ul. Kamiennej w Kołobrzegu.
    14. Wniosek dotyczący wybudowania ul. Bursztynowej w Kołobrzegu nie był rozpatrywany przez zespół zadaniowy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Zespół zajmuje się tylko sprawami organizacji ruchu natomiast wykonanie inwestycji leży w gestii poszczególnych zarządców dróg.
    15. Wniosek dotyczący przejścia dla pieszych na ul. Koszalińskiej w Kołobrzegu, po przedstawieniu stanowiska przez KPP w Kołobrzegu oraz GDDKiA w Koszalinie uznano, że zainstalowanie sygnalizacji świetlnej spowolni ruch i w obecnym układzie komunikacyjnym jest zbędne.
    16. Wniosek  w sprawie skanalizowania skrętu w lewo w ciągu drogi krajowej nr 11 do osiedla mieszkaniowego, aktualnie przy małym ruchu do osiedla jest niezasadny i zespół zadaniowy opiniuje to rozwiązanie negatywnie.
    17. Wniosek w sprawie wykonania segregacji ruchu na drodze wojewódzkiej 163 zaopiniował pozytywnie i po uzyskaniu dokładnej statystyki wypadkowości na przejściu dla pieszych zostanie on przekazany do dróg wojewódzkich.
    18. Wniosek w sprawie ul. Katedralnej w Kołobrzegu i wprowadzenia parkowania pod kątem 45 stopni nastąpi zwężenie jezdni ul. Katedralnej i może uniemożliwić przejazd pojazdu dostawczego, zespół uznał wniosek za niezasadny.
    19. Wniosek  w sprawie wjazdu motocykli, który zostanie dopuszczony od ul. Portowej i ul. Mickiewicza w Kołobrzegu do latarni, natomiast na ul. Zdrojowej zostanie utrzymany zakaz wjazdu motocykli do strefy uzdrowiskowej.
    20. Wniosek w sprawie miejsc postojowych w strefie uzdrowiskowej Kołobrzegu zespół przyjął stanowisko Urzędu Miasta Kołobrzeg, aktualne istniejące miejsca postojowe na ul. Kościuszki, ul. Mickiewicza, ul. Towarowej oraz ul. Kolejowej w Kołobrzegu zostały uzgodnione z przedstawicielami Taxi, natomiast wykonanie nowych miejsc będzie rozpatrywane przy wykonaniu projektów przebudowy dróg.
    21. Wniosek w sprawie wyłączenia sygnalizacji świetlnej w nocy na ul. 6 Dywizji Piechoty Urząd Miasta Kołobrzeg poinformował, iż będzie on uzgadniany z projektantem i w przypadku takiej możliwości zostanie on wprowadzony.
    22. Wniosek w sprawie montażu progów na ul. Lotniczej w Sianożętach zespól uznał za niezasadny. Zarząd Dróg Powiatowych w Kołobrzegu poinformował, że ze względu na słabą podbudowę drogi oraz na kursującą linie autobusową nie należy montować progów zwalniających na ul. Lotniczej.
    23. Wniosek w sprawie wykonania przejścia dla pieszych przez ul. Wojska Polskiego w Ustroniu Morskim zespół uznał za zasadny, przejście dla pieszych zostanie wykonane przez zarządcę drogi tj. ZDP w Kołobrzegu.
    24. Wniosek w sprawie wprowadzenia zakazu zatrzymywania się na ul. Kolejowej w Ustroniu Morskim zespół uznał za niezasadny parametry drogi i ruchu drogowego nie wymagają, wprowadzenia tam znak zakazu. Natomiast w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i ruchu drogowego należy wymienić i uzupełnić na ul. Bolesława Chrobrego od ul. Rolnej do ul. Wojska Polskiego znaki zakazu zatrzymywania się pojazdów.
    25.  Wniosek w sprawie udostępnienia dojazdu dla karetek od ul. Radomskiej w Kołobrzegu zespół po przeanalizowaniu wniosku uznał, iż na tej drodze nie ma żadnych ograniczeń w ruchu dla karetek pogotowia jak również innych służb ratowniczych. Otwarcie bramy Szpitala przez zarządce nieruchomości pozwoli na dojazd karetek do szpitala bez konieczności zmiany organizacji ruchu.
    26. Wniosek dotyczący
    ul. Chodkiewicza zespół uznał za bezprzedmiotowy, gdyż Urząd Miasta Kołobrzeg sporządził i zatwierdził projekt organizacji ruchu, który wprowadził zakaz postoju i zakazy zatrzymywania się w celu udrożnienia przejazdu ul. Chodkiewicza w Kołobrzegu.
    27. Wniosek w sprawie przejścia dla pieszych w ul. Jedności Narodowej w Kołobrzegu zespół uznał za zasadny, mając na uwadze istniejące przejście dla pieszych przy ul. Rolnej oraz do nowo powstały sklep NETTO, uzgodniono lokalizację przejścia przy skrzyżowaniu z ul. Spokojną w Kołobrzegu, tj. około 40 m od Kościoła.
    28. Zespół omówił również bezpieczeństwo ruchu na ul. Koszalińskiej w Kołobrzegu gdzie dochodzi do licznych kolizji i wypadków. Jak poinformował kierownik GDDKiA w Koszalinie w najbliższym czasie zostanie tam ustawiony radar, co powinno doprowadzić do obniżenia prędkości jazdy i zmniejszenia liczby kolizji drogowych.


            Zespół obradował w składzie:
            1.    Tomasz Tamborski - Starosta Kołobrzeski
            2.    Mirosław Tessikowski - Wicestarosta Kołobrzeski
            3.    Jerzy Wąsik - Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowych w Kołobrzegu
            4.    Marcin Beńko - Zastępca Naczelnika Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowych w Kołobrzegu
            5.    Mirosław Kędziorski - Straż Miejska w Kołobrzegu
            6.    Łukasz Chruściel - Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu
            7.    Anna Szymonowicz - Naczelnik Wydziału Komunalnego w Urzędzie Miasta Kołobrzeg
            8.    Czesław Malinowski - Zarząd Dróg Powiatowych w Kołobrzegu
            9.    Tadeusz Kanas - Kierownik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Koszalinie
            10.  Adrian Andrzejewski -  Podinspektor w Wydziale Komunikacji w Starostwie Powiatowych w Kołobrzegu.

           

          • obraz 006
          • obraz 007
          • obraz 010
          • obraz 012
          • obraz 015
          • obraz 017
          • obraz 019
          • obraz 021
          • obraz 022
           


          zdjęcia: Lidia Markowska

          informacja: Marlena Wachowska,
          Rzecznik Prasowy Starosty Kołobrzeskiego, 09.06.2014 r.

           

          Zespół w składzie:

          1. Tomasz Tamborski - Starosta Kołobrzeski

          2. Mirosław Tessikowski - Wicestarosta Kołobrzeski

          3. Jerzy Wąsik - Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowych w Kołobrzegu

          4. Marcin Beńko - Zastępca Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowych w Kołobrzegu

          5. Piotr Lewandowski - Przewodniczący Komisji Komunalnej Rady Miasta Kołobrzeg

          6. Mirosław Kędziorski - Straż Miejska w Kołobrzegu

          7. Wiesław Byczkowiak - Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu

          8. Karol Królikowski - Naczelnik Wydziału Komunalnego w Urzędzie Miasta Kołobrzeg

          9. Czesław Malinowski - Zarząd Dróg Powiatowych w Kołobrzegu

          10. Adrian Andrzejewski - Podinspektor w Wydziale Komunikacji w Starostwie Powiatowych w Kołobrzegu

           

          W dniu 04 listopada 2013 r. obyło się posiedzenie zespołu zadaniowego do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych, który rozpatrzył następujące wnioski:

          1. Po zapoznaniu się z wnioskiem Pana Józefa Piwowarczyka w sprawie oznakowania poziomego na ulicy Błękitnej i Tęczowej w Kołobrzegu zespół wnosi o zajęcie stanowiska i przedłożenie na piśmie opinii Urzędu Miasta Kołobrzeg w tej sprawie.

          2. Wniosek Rady Osiedla nr 4 w sprawie poprawy bezpieczeństwa dla pieszych na ul. Starynowskiej w Kołobrzegu (przy sklepie Sano) został rozpatrzony pozytywnie i Zarząd Dróg Powiatowych w Kołobrzegu wykona linie wibracyjne przed przejściem dla pieszych oraz rozważy montaż balustrad dla pieszych.

          3. Wniosek Pana Janusza Tomaszewskiego w sprawie zamknięcia ruchu drogowego na ul. Giełdowej na odcinku Placu Ratuszowego do ul. E. Gierczak zespół rozpatrzył negatywnie z uwagi, iż nie ma możliwości zamknięcia tego odcinka drogi gdyż wyprowadza on ruch samochodowy z centrum miasta i stanowi główny dojazd do ul. Budowlanej w Kołobrzegu.

          4. Wniosek Pana Roberta Dziemby w sprawie oznakowania przejazdu w ciągu ścieżki rowerowej na ul. Myśliwskiej przy skrzyżowaniu z ul. Złotą w Kołobrzegu został rozpatrzony pozytywnie.

          5. Wniosek Pana Wiesława Albińskiego w sprawie zmiany organizacji ruchu na ul. Łopuskiego w Kołobrzegu na zatoce przed głównym wejściem do szpitala, zespół uznał za zasadny. Zarządca drogi sporządzi projekt zmiany organizacji ruchu, w który będzie przewidywał wymalowanie kopert dla TAXI oraz demontaż znaku B-2 z tabliczką i zamontowanie znaku B-36 z tabliczką o treści „Nie dotyczy wsiadających i wysiadających”.

          6. Propozycja zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Portowej, ul. Solnej i ul. Wojska Polskiego w Kołobrzegu przez montaż sygnalizacji świetlnej na tą chwilę jest niezasadny gdyż aktualnie trwa budowa drogi dojazdowej do portu Kołobrzegu – Etap I i wykonanie tego zadania powinno odciążyć to skrzyżowanie. Wniosek będzie rozpatrzony po wykonaniu ww. inwestycji.

          7. Wniosek dotyczący poprawy widoczności na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z ul. Łopuskiego w Kołobrzegu rozpatrzono pozytywnie, należy zamontować lustro drogowe oraz wystąpić o zgodę na wycinkę żywopłotu.

          8. Wniosek w sprawie przesunięcia przystanku autobusowego na ul. Szpitalnej w Kołobrzegu zespół zaopiniował negatywnie gdyż parametry techniczne drogi nie pozwalają na wykonanie zatoki autobusowej natomiast Urząd Miasta Kołobrzeg podczas wykonywania dokumentacji na przebudowę tej drogi poprawi bezpieczeństwo.

          9. Wniosek dotyczący wykorzystania wyłączonego z ruchu pasa na ul. 6 Dywizji Piechoty w Kołobrzegu zespół rozpatrzył negatywnie z uwagi na bezpieczeństwo osób wyjeżdżających z przyległych posesji nie należy zmieniać istniejącej organizacji ruchu.

          10. Wykonanie ciągu pieszego-rowerowego na ul. Mazowieckiej w Kołobrzegu zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Obecne parametry chodnika nie pozwalają na wyznaczenie takiego ciągu. Zarządca drogi winien w przyszłości wykonać ścieżkę rowerową.

          11. Wniosek w sprawie ograniczenie tonażu na ul. Wolności zespół uznał za zasadny. Ustawienie ograniczenia tonażu może nastąpić dopiero po przekierowaniu ruchu ciężarowego na nowo wybudowaną drogę dojazdową do portu. Aktualnie Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu wraz z Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Koszalinie oraz Zarządem Dróg Powiatowych w Kołobrzegu przystępuje do opracowania organizacji ruchu, która po wprowadzeniu przez ZZDW umożliwi wyłączenie z ruchu ciężarowego ul. Wolności w Kołobrzegu.

          12. Wniosek w sprawie zmiana organizacji ruchu polegającej na wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego na ul. Armii Krajowej od ul. Łopuskiego do ul. Wąskiej w Kołobrzegu zespół zaopiniował negatywnie. Aktualna organizacja ruchu ma na celu ujednolicenie kierunków przejazdu i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawę przepustowości na drodze.

          13. Wniosek dotyczący wyznaczenia przejścia dla pieszych na ul. Kossaka w Kołobrzegu zespół zaopiniował pozytywnie, zarządca drogi sporządzi projekt organizacji ruchu i przedłoży go do zatwierdzenia do Starosty Kołobrzeskiego.

          14. Wniosek w sprawie wykonania wzbudzanej sygnalizacji świetlnej na ul. Kamiennej w Kołobrzegu zespół zaopiniował negatywnie gdyż istniejąca sygnalizacja jest połączona i skoordynowana z sygnalizacjami świetlnymi, które są na następnych skrzyżowaniach wzdłuż tej drogi i wprowadzenie sygnalizacji wzbudzanej skomplikuje jedynie przejazd przez drogę wojewódzką.

          15. Wniosek Jerzego Romanowskiego w sprawie wyznaczenia przejazdu rowerowego od ul. Artyleryjskiej do ul. Św. Macieja przez ul. Mazowiecką w Kołobrzegu zespół rozpatrzył pozytywnie. Zarządca drogi winien wykonać połączenie ścieżki rowerowej. Drugi punkt wniosku dotyczący wyznaczenia przejazdu dla rowerów na wszystkich przejściach na rondzie przy ul. Jedności Narodowej, ul. Solnej i Żurawiej w Kołobrzegu zespół rozpatrzył negatywnie. Przejazd dla rowerów wyznacza się w ciągu istniejących ścieżek rowerowych, nie wyznacza się przejazdu ze ścieżki na chodnik. Przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ul. Jedności Narodowej z ul. Solną jest wyznaczony prawidłowo.

          16. Wniosek Pani Mileny Derlikiewicz dotyczy ul. Bolesława Krzywoustego która jest drogą kategorii wojewódzkiej, i wniosek ten zostanie przekazany do ZZDW w Koszalinie w celu dokonania analizy projektowanych rozwiązań.

          17. Wniosek Małogorzaty Łabędź – Figurskiej w sprawie automatycznego pomiaru prędkości na odcinku Korzystno – Kołobrzeg zespół uważa za zasadny. Zarząd Dróg Powiatowych w Kołobrzegu po uzgodnieniu z Komenda Powiatową Policji w Kołobrzegu oraz Strażą Miejską w Kołobrzegu ustawi oznakowanie informujące o pomiarze prędkości.

          18. Wniosek Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Schroniska dla Zwierząt w Kołobrzegu „REKS” został przez zespół zaopiniowany negatywnie. Przepisy nie przewidują wydawania zgody na niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych.

          19. Wniosek Urzędu Miasta Kołobrzeg w sprawie czasowej organizacji ruchu na zakaz skrętu z ul. Łopuskiego w Kołobrzegu w ul. Szpitalną zespół uważa za niezasadny. Podczas spotkania omówiono sytuację na skrzyżowaniu ul. Łopuskiego z ul. Szpitalną oraz ul. Łopuskiego z ul. Dworcową w Kołobrzegu gdzie takiego ograniczenia się nie wprowadza – ograniczenie to znacznie utrudni poruszanie się kierowców po mieście. Urząd Miasta Kołobrzeg powinien jeszcze raz przeanalizować istniejącą i projektowaną organizację ruchu po czym uzyskać pozytywną opinię Komendy Powiatowej Policji w Kołobrzegu i przedłożyć projekt do zatwierdzenia.