- Szczegóły
-
Nadrzędna kategoria: Aktualności
-
Kategoria: Programy unijne
-
Opublikowano: środa, 15, luty 2012 19:27
-
MW
-
Odsłony: 3113
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest największym Programem w UE finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Program realizuje cele i założenia Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki finansowe przewidziane w Programie przeznaczone są na realizację działań długofalowych oraz długoterminowych, a w szczególności inwestycji w kapitał ludzki, które są związane z poprawą konkurencyjności regionów oraz wzrostem przedsiębiorczości.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki odpowiada na wyzwania, jakie przed państwami członkowskim Unii Europejskiej, w tym również przed Polską, stawia odnowiona strategia Lizbońska.
Do wyzwań tych należy:
- uczynienie z Europy bardziej atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji i podejmowania pracy,
- rozwijanie wiedzy i innowacji,
- tworzenie większej liczby trwałych miejsc pracy.
Celem głównym PO KL jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich, a do osiągnięcia tego celu ma przyczynić się realizacja sześciu celów strategicznych w wyniku:
- podniesienia poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudniania osób bezrobotnych i biernych zawodowo,
- zmniejszenia obszarów wykluczenia społecznego,
- poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce,
- upowszechniania edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy,
- zwiększanie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnieniu mechanizmów partnerstwa,
- wzrostowi spójności terytorialnej.
Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1
Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej
Działanie 5.2 ma przyczynić się do wzrostu efektywności funkcjonowania administracji szczebla regionalnego i lokalnego, w tym przede wszystkim do wzrostu jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy na szczeblu samorządu terytorialnego, a także do poprawy jakości polityk i programów o zasięgu zarówno regionalnym jak i lokalnym. W ramach tego poddziałania wyróżniamy następujące typy planowanych do realizacji projektów, które są:
ukierunkowane na poprawę obsługi obywatela i modernizację zarządzania w administracji samorządowej obejmującej m.in.
- podnoszenie jakości, zwiększenie dostępności usług publicznych świadczonych przez urzędy administracji samorządowej,
- wdrożenie usprawnień zarządczych w administracji publicznej na poziomie całej organizacji, w tym w zakresie zarządzania jakością (np. norma ISO) lub oceny poziomu funkcjonowania i rozwoju urzędów i w wybranych aspektach jej funkcjonowania, np. komunikacja wewnętrzna, obieg dokumentów, zarządzanie ryzykiem.
ukierunkowane na podnoszenie kompetencji kadr m.im. po przez:
- wzmocnienie działów kadrowo – szkoleniowych jako centrum zarządzania w urzędach samorządu terytorialnego,
- promowanie i wdrażanie zasad, mechanizmów oraz procedur wzmacniających przejrzystość administracji oraz podnoszących poziom kultury etycznej kadr administracji samorządowej,
- szkolenia ogólne i specjalistyczne dla kadr urzędów zatrudnionych w administracji samorządowej,
- promowanie zasad, mechanizmów, procedur wzmacniających przejrzystość w jednostkach samorządu terytorialnego,
ukierunkowane na wzmocnienie zdolności regulacyjnych i analitycznych, w tym m.in.:
- wzmocnienie zdolności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie stanowienia prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych,
- wzmocnienie zdolności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie opracowania, wdrożenia i ewaluacji polityk i strategii o zasięgu regionalnym i lokalnym,
- wzmocnienie komórek w urzędach odpowiedzialnych za monitorowanie i ewaluację polityk i strategii o zasięgu regionalnym i lokalnym.