Program Operacyjny Kapitał Ludzki

kapitał ludzkiProgram Operacyjny Kapitał Ludzki jest największym Programem w UE finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Program realizuje cele i założenia Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki finansowe przewidziane w Programie przeznaczone są na realizację działań długofalowych oraz długoterminowych, a w szczególności inwestycji w kapitał ludzki, które są związane z poprawą konkurencyjności regionów oraz wzrostem przedsiębiorczości.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki odpowiada na wyzwania, jakie przed państwami członkowskim Unii Europejskiej, w tym również przed Polską, stawia odnowiona strategia Lizbońska.

Do wyzwań tych należy:

  • uczynienie z Europy bardziej atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji i podejmowania pracy,
  • rozwijanie wiedzy i innowacji,
  • tworzenie większej liczby trwałych miejsc pracy.
  
Celem głównym PO KL jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich, a do osiągnięcia tego celu ma przyczynić się realizacja sześciu celów strategicznych w wyniku:
  • podniesienia poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudniania osób bezrobotnych i biernych zawodowo,
  • zmniejszenia obszarów wykluczenia społecznego,
  • poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce,
  • upowszechniania edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy,
  • zwiększanie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnieniu mechanizmów partnerstwa,
  • wzrostowi spójności terytorialnej.

kapitał ludzki
Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1
Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej

Działanie 5.2 ma przyczynić się do wzrostu efektywności funkcjonowania administracji szczebla regionalnego i lokalnego, w tym przede wszystkim do wzrostu jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy na szczeblu samorządu terytorialnego, a także do poprawy jakości polityk i programów o zasięgu zarówno regionalnym jak i lokalnym. W ramach tego poddziałania wyróżniamy następujące typy planowanych do realizacji projektów, które są:

ukierunkowane na poprawę obsługi obywatela i modernizację zarządzania w administracji samorządowej obejmującej m.in.
  • podnoszenie jakości, zwiększenie dostępności usług publicznych świadczonych przez urzędy administracji samorządowej,
  • wdrożenie usprawnień zarządczych w administracji publicznej na poziomie całej organizacji, w tym w zakresie zarządzania jakością (np. norma ISO) lub oceny poziomu funkcjonowania i rozwoju urzędów i w wybranych aspektach jej funkcjonowania, np. komunikacja wewnętrzna, obieg dokumentów, zarządzanie ryzykiem.


ukierunkowane na podnoszenie kompetencji kadr m.im. po przez:

  • wzmocnienie działów kadrowo – szkoleniowych jako centrum zarządzania w urzędach samorządu terytorialnego,
  • promowanie i wdrażanie zasad, mechanizmów oraz procedur wzmacniających przejrzystość administracji oraz podnoszących poziom kultury etycznej kadr administracji samorządowej,
  • szkolenia ogólne i specjalistyczne dla kadr urzędów zatrudnionych w administracji samorządowej,
  • promowanie zasad, mechanizmów, procedur wzmacniających przejrzystość w jednostkach samorządu terytorialnego, 

ukierunkowane na wzmocnienie zdolności regulacyjnych i analitycznych, w tym m.in.:
  • wzmocnienie zdolności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie stanowienia prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych,
  • wzmocnienie zdolności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie opracowania, wdrożenia i ewaluacji polityk i strategii o zasięgu regionalnym i lokalnym,
  • wzmocnienie komórek w urzędach odpowiedzialnych za monitorowanie i ewaluację polityk i strategii o zasięgu regionalnym i lokalnym.