«

»

Wydrukuj to Wpis

Rejestracja stowarzyszeń zwykłych

Uproszczoną formą stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykłe, nie posiadające osobowości prawnej (art. 40-43 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach – Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Stowarzyszenia zwykłe nie podlegają rejestracji sądowej.

 Stowarzyszenie zwykłe mogą utworzyć co najmniej 3 osoby fizyczne (art. 40 – 43 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Osoby prawne (np. firmy, inne organizacje) nie mogą być założycielami ani członkami stowarzyszenia zwykłego. Osoby zakładające stowarzyszenie zwykłe, decydują, jaka będzie nazwa stowarzyszenia i po co ona powstaje (jaki jest jego cel). Ustalają też, gdzie stowarzyszenie ma swoją siedzibę, jaki ma teren działania oraz określają regulamin działalności (dokument ten pełni taką rolę, jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym). Wybierają również swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie. Następnie zgłaszają (pisemnie) utworzenie stowarzyszenia do organu nadzorującego (zwykle jest to starostwo powiatowe właściwe ze względu na siedzibę stowarzyszenia).

Taka formuła utworzenia stowarzyszenia jest więc prosta, ale powstałe stowarzyszenie zwykłe ma ograniczone możliwości podejmowania czynności prawnych. Mówiąc językiem prawnym – stowarzyszenie zwykłe nie jest podmiotem praw i obowiązków w zakresie prawa cywilnego  (nie ma zdolności prawnej) oraz nie ma zdolności do czynności prawnych. W praktyce oznacza to, że np. nie może zawierać umów o przyznaniu dotacji, czy o wykonaniu zadania publicznego lub innej usługi. Za zobowiązania związane z działalnością stowarzyszenia odpowiadają całym swoim majątkiem ci członkowie stowarzyszenia, którzy je zaciągnęli.

Stowarzyszenia zwykłe nie mogą:

  • powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
  • łączyć się w związki stowarzyszeń,
  • zrzeszać osób prawnych (np. innych stowarzyszeń, firm itp.),
  • prowadzić działalności gospodarczej,
  • przyjmować darowizn, spadków, zapisów oraz otrzymywać dotacji, a także korzystać z ofiarności publicznej.

Jedynym źródłem finansowania działalności stowarzyszenia zwykłego są składki jego członków (są to jedynie dozwolone przez prawo przychody stowarzyszeń zwykłych).

Jednak stowarzyszenie zwykłe jest organizacją społeczną – oznacza to, że ma zdolność sądową, czyli może występować przed sądem jako strona, w sprawach związanych z celami zapisanymi w swoim regulaminie (art. 64 k.p.c.).

Organem nadzoru dla stowarzyszenia zwykłego, jest starosta.

PROCEDURA REJESTRACJI

Miejsce załatwienia sprawy:

  • Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, pl. Ratuszowy 1, 78-100 Kołobrzeg, tel. 94 354 76 18

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 ze zm.).

Wymagane dokumenty:

  1. Zawiadomienie (wniosek) o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego (oryginał), określającego nazwę i adres siedziby stowarzyszenia,
  2. Lista co najmniej trzech założycieli wraz z oświadczeniami o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i niepozbawieniu praw publicznych zawierająca ich:
    • imiona i nazwiska,
    • daty i miejsca urodzenia,
    • miejsce zamieszkania,
    • własnoręczne podpisy.
  3. Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały (oryginały):
    • o powołaniu stowarzyszenia zwykłego,
    • o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie,
    • o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia,
    • o wyznaczeniu siedziby stowarzyszenia.
  4. Regulamin stowarzyszenia (w 3 egzemplarzach) określający jego nazwę, cel, teren  i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.

Dokumenty wymienione w pkt 1 i 4 podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie.

Miejsce złożenia dokumentów:

  • Wymagane dokumenty należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Kołobrzegu (parter – pok. nr 3), lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres Starostwa: Pl. Ratuszowy 1, 78-100 Kołobrzeg

Termin i sposób załatwienia:

  • Do 30 dni – (na podst. art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).

Rozpoczęcie działalności przez stowarzyszenie zwykłe może nastąpić dopiero po dokonaniu oceny jego zgodności z prawem przez organ nadzoru. Z chwilą otrzymania informacji o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami organ bada czy przedstawiony regulamin jest zgodny z przepisami prawa oraz czy założyciele spełniają wymagania określone ustawą. Nieprawidłowości w regulaminie mogą polegać np. na tym, że zawiera on postanowienia sprzeczne z prawem w zakresie zakazów przewidzianych w art. 42 ust. 1 ustawy lub w zakresie celów lub form działania stowarzyszenia, czy też nie spełniania wymagań przez założycieli np. gdy ich liczba jest zbyt mała, są niepełnoletni itp. Ponadto organ nadzoru zwraca uwagę na braki formalne, np. jeśli w regulaminie albo w piśmie informującym o założeniu stowarzyszenia nie określono pełnych danych przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie, dokładnego adresu siedziby stowarzyszenia itp.

W przypadku nieprawidłowości lub braków formalnych organ nadzorujący zobowiązuje wnioskodawcę do ich usunięcia lub uzupełnienia wskazując termin.

W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia przez założycieli lub uzupełnienia po terminie, organ nadzoru występuje do Sądu Rejestrowego o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego.

Jeżeli w ciągu 30 dni od dnia uzyskania informacji o założeniu stowarzyszenia zwykłego nie zakazano jego działalności, może ono rozpocząć działalność.

Po przejściu całej procedury stowarzyszenie zwykłe zostaje wpisane do ewidencji stowarzyszeń. O  tym  fakcie wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie (zwykle  zawiadomienie w  formie pisemnej informacji wysłane zostaje na adres siedziby stowarzyszenia).

Opłaty:

  • Procedura rejestracji stowarzyszenia zwykłego nie podlega żadnym opłatom.

Tryb odwoławczy:

  • Nie przysługuje odwołanie.

Obowiązki stowarzyszenia zwykłego:

  • Wystąpić do Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON, założyć konto bankowe oraz wystąpić do Urzędu Skarbowego o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP).
  • Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych numerów (REGON, NIP, bankowych), klub może już przyjmować w swoje szeregi członków, pamiętając, że każdy członek musi wypełnić deklarację członkowską,
  • Wszelkie zmiany dotyczące władz, adresu siedziby oraz statutu klubu należy zgłaszać w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian.

 

 Formularze do pobrania – rejestracja stowarzyszenia

 

Deklaracja członkowska

pobierz plik do samodzielnej edycji ikona_GS_text

 

 

Lista obecności na zebraniu

pobierz plik do samodzielnej edycji

 

 

Lista założycieli

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

 Protokół z zebrania założycielskiego

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Regulamin stowarzyszenia zwykłego

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Uchwała o powołaniu stowarzyszenia zwykłego

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Uchwała o uchwaleniu regulaminu stow. zwykłego

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Uchwała o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Uchwała o wyznaczeniu siedziby stow. zwykłego

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

Wyrażenie zgody o wyznaczeniu siedziby stow.

pobierz plik do samodzielnej edycjiikona_GS_text

 

 

 

 

 

 

 

Permalink do tego artykułu: http://powiat.kolobrzeg.pl/ngo/rejestracja-stowarzyszen-zwyklych/